"CeBisAn HiDuP DA'ie WAQafAn..."

...DUNIA tak sentiasa KKJ...

Tuesday, May 31, 2011

tinta seorang da'ie 41 : AKU Terima MAHARNYA... (BHG. 2)



ASSALAMUALAIKUM w.t.b
dan SALAM SEJAHTERA
kepada semua pengunjung blog ini..
bagi yang sudah membaca entry sebelum ini,
pasti anda tertanya2 apakah sambungan kisah
si penaip itu…
PERHATIAN!
Kepada sesiapa yang belum membaca
Entry sebelum ini silakan baca terlebih dahulu…

Baiklah…
Sebelum itu kita flashback sedikit kisah si penaip itu..



"Maharnya berapa pula...??"

"Maharnya cuma hafalan surah AR-RAHMAN..
itu yang anak kami tetapkan"
SUBHANALLLAH...
Ujian apakah ini ya ALLAH...??
Tak tertanggung rasanya ujian seberat ini...

HAHH..
Berat sungguh perbincangan kali ini..
Dari pagi sampai ke petang…
Dari petang sampai ke malam…
Namun, keputusan masih belum dimeterai..
Manakan tidak, kerja kawen ni bukan kerja maen2..
Terlajak perahu boleh berundur,
Terlajak kawen, terima sajalah..

Dalam pada itu..
Solat istiharah terus dilakukan…
Disusuli solat hajat pula…
Kita ni hanyalah hamba..
Hanya mampu berserah kepada ALLAH
selepas berusaha dengan gigih…
Telefon berdering sana sini..
Semua saudara perlu tau akan hal ini..
Satu perbincangan besar yang akan menentukan
masa depan seorang hamba ALLAH ni…
Perbincangan terhenti tiap kali masuk waktu solat..
Mujurlah ruang tamu luas…
Berjemaah semua..
Aduhhh… sungguh merumitkan..

Yang peliknya..
Aku saja yang tak senang duduk…
Yang laen seperti bersahaja saja..
Macam nak kenakan je ni..
Tapi macam mustahil…
Cuba tengok tarikh lahir semula..
Dah lamadah  lepas ni…
Tak mungkin kejutan pula…
Kereta kat depan pown dah banyak…
Bukan setakat kereta keluarga aku…
Kereta keluarga belah dia pown banyak juga..

Peluh dah mencerau2 ni…
Beratnya x tertahan…
Teringat sesuatu..

“ALLAH tidak akan menguji sesuatu kepada hambanya,
kecuali yang mampu ditanggunginya”

TUPPPP!!!
Alamak… blackout  pula…
Semua mengeluh…
Bising sungguh…
Suara kanak2.. suara orang dewasa..
Bercampur-aduk…

Selang beberapa minit kemudian...

TUPPPPP!!!
Alhamdulillah…
Lega betul dah ada elektrik semula..
Tapi…
Sesuatu yang pelik terjadi..
Semua orang memandangku…
Kenapa agaknya??
Semuanya tersenyum lebar…
Sunyi…
Sepi…
Apa semua ini??

Jam menunjukkan pukul 10.00 mlm…
AKHIRNYA…

“Baeklah… SAYA TERIMA LAMARAN INI….”


ZUUUUUPPPPP!!!

Semuanya gelap tiba2…
Angin bertiup kencang…
Aku seperti dibalikkan semula ke suatu alam…

HAHH!!
Rupa2nya semua ini satu MIMPI
Hanya sebuah MIMPI DI SIANG HARI
Diri ini berada betul2 di atas katil…
Seluruh badan bermandikan peluh…
Jam loceng di sisi menunjukkan jam 10.00 pagi
INILAH PADAHNYA TIDUR SELEPAS SUBUH…
Hari AHAD yang MENGGERUNKAN...
Astaghfirullah…

BEBERAPA IBRAH YANG BOLEH DIAMBIL DARIPADA KISAH DI ATAS

1.       Jangan kita amalkan tidur selepas Subuh.
2.       Janganlah juga kita tidur selepas Asar kerana boleh mewarisi sifat kegilaan.
3.       Janganlah kita cepat mempercayai sesuatu khabar berita sebelum
 kita siasat akan hal tersebut.
4.       Kita juga janganlah menyebarkan akan cerita yang kita sendiri belum 
pasti tentang seseorang kepada orang laen dengan senang hati.
5.       Setiap apa yang ditulis di dalam mana2 blog tidak semestinya sesuatu yang benar,
 jadi jangan cepat MENGGELEPAR…
 6. Belajar sampai berjaya dahulu.. :D


SIDANG HADIRIN HADIRAT yang DIRAHMATI ALLAH SEKALIAN…
Di sini ana nak mengajak antum semua untuk ‘beriman’ sebentar…
Marilah kita sama2 menyorot kembali sirah yang ditinggalkan
oleh Rasulullah kepada kita supaya kita mengambil iktibar dan
pengajaran daripadanya…
Ana ingin berkongsi sedikit input yang ana peroleh
daripada sebuah buku berjudul
‘BELAJAR DARI PERANG UHUD : Strategi Menghadapi Kekalahan’

Ana cukup yakin dan pasti,
Antum semua lebih arif daripada ana tentang sirah ini..
Namun diri ini masih ingin mengingatkan sekiranya
ade hati2 yang terlupa tentang perang ini…

“Fazakkir, innahuz zikra tanfa’ul mukminin”

Maksud hadis nabi di atas ialah peringatkanlah, sesungguhnya peringatan itu
berguna buat orang2 yang beriman…

SAHABAT….
Satu ketika… apabila pasukan memanah tentera ISLAM
yang diamanahkan oleh Rasulullah untuk berada di atas bukit
samada ISLAM menang ataupown tewas, telah mengingkari arahan
Rasulullah dengan meninggalkan bukit UHUD…
Golongan ini menjadi gelap mata apabila
melihat harta perang yang banyak terbiar di kaki bukit…
Namun, atas kealpaan mereka, tentera ISLAM telah di serang
dari belakang oleh pasukan berkuda tentera Khalid AL-Walid (belum Islam)
Habis punah-ranah jadinya tentera Islam..
Ramai yang Syahid ketika itu..

Dalam kekalutan itulah..
Satu ‘khabar angin’ telah tersebar luas…
Khabar yang berjaya meruntuhkan moral
tentera Islam ketika itu..
Iaitu pengkhabaran tentang RASULULLAH telah
berjaya dibunuh oleh tentera kafir Quraiys…

Yaa..
Umat ketika itu terlalu cepat mempercayai
satu berita yang belum pasti dan cepat disebarkan..
Akibatnya, semuanya menjadi lemah..
Padahal ketika itu Rasulullah masih hidup
dan cuma tercedera..

Peristiwa itu masih terjadi pada
umat Islam zaman ini…
Bahkan lebih menjadi2…
Asal mendapat tahu sesuatu berita, cepat sahaja
menyebarkan tanpa mencari sesuatu kepastian..
Terlalu cepat melatah…
Penyakit umat Islam ini bukan sahaja boleh melemahkan
ummah bahkan boleh membahayakan Islam itu sendiri…

Oleh itu,
Sekiranya ada di antara kita yang terasa terkena bulu hidung sendiri,
Cepat2lah bertaubat..

Kemudian Adam menerima beberapa kalimat dari Tuhannya, maka ALLAH
menerima taubatnya. Sesungguhnya ALLAH Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang”
(Surah Al-Baqarah ayat 37)

Tahniah!! kepada dua orang sahabat yang benar2 menyiasat tentang
kisah di atas... :D

AKHIR KALAM

Selami Jiwa…
Rawat Rohani…
Perkasa Peribadi…
Renung2kan dan Selamat Beramal… :D

20 comments:

OI!! klu nak bg nasihat pon xyah ar smpi tipu dak skolah sndri...
 
alhamdulillah...bgos la enta x jd kawen...risau ana...enta pon x pndi nak jage diri sndr..bajet nak jaga ank org...pa pe pon, ana sgt tkesan dgn tazkirah enta..trima kaseh...salam ukhuwah...
 
meen..meen...ak rase cam nak lahar giler ko...choi sgt weyh...mmg menggekepar pon...seyes...meronta dan menggelepar ak bace entry ni weyh...
 
haha..typo...'menggelepar' ye...lmao sgt weyh...pnat je ak on smlm...laen kali ak xnak bace posts ko langsung ar...
 
lawak x?? posts kat atas ni sume ak nye....la reina de LOL...
 
bek kaw pikir tol2..mmg la kaw nak bg tazkirah..bla3...tapi kaw telah TIPU kami bile kami tnye kaw tol ke x ad org pinang kaw...kan? dan kaw TIPU kami dgn mngatakan lg byk khabar angin..tlg jgn saketkn hati shbt2 sndr hny sbb nak 'bagi tazkirah'...aku sgt kecewa ngn kaw...gebang doh...punye la ak ingt kaw tol2 seyes...baek kaw mintak maaf kat kwn2 kaw y kaw tipu tu...
 
This comment has been removed by a blog administrator.
 
maaf kepade pengomen di atas... aku x rase yang si najmeen ni penipu... ade ko ty dye ke sblm ni pasal cite tu..?? aku brani jamin x de... dan bile mase pulak dye jawab pasal ade org pinang dye tu?? aq x nampak pown dye komen pape... ko ni mmg da melampau... agak2 la nak memfitnah org.. ni ke yg ko belajar kat sek...?? kalo ko yg terase lebih jgn nak menggelepar la.. g taubat byk2.. itu care dye nak bertazkirah.. so what?? ade ko bg tazkirah ke?? mehh bg link kat aq... relax meen.. aq support ko.. aq kenal ko dr kecik.. bukan mcm budak tu... menyampah...
 
assalamualaikum sume.. first skali ana mmg x de niat nak menipu antum sume... cerita itu sekadar imaginasi ana.. same mcm penulis2 novel laen... kalau ana menipu, x kan penulis novel tu juga penipu? sume tu sekadar penulisan kreatif... tiada niat untuk melukakan sesape... sekadar ingin mengubah method 'bertazkirah'.. cerita dulu sebelum pengisian... mungkin lebih menarik... kalo betul pown mmg ade org nak melamar... mesti antum sume da dpt kad jemputan.. secare logiknye, adakah perkahwinan boleh dirancang dgn sebegitu singkat..?? antum semua lebih hebat daripada ana... lebih matang pemikiran.. lebih logikal.. ana yakin sahabat ana hebat2... yg penting, jgn bergaduh pasal ni... ana x kenal sume anonymous di atas, tp ana di sini nak MINTA MAAF byk2 andai rase antum 'tertipu'.. bukan niat ana nak menipu.. just mengisi mase lapang.. bukan juga sengaja mencipta kontroversi murahan... sekali lagi ana ingin MEMOHON MAAF kepada semua andai kata diri ini bersalah... hamba ini diri yang lemah.. sentiasa melakukan kesalahan.. mohon ditegur diri ini dengan berhikmah... same2 kita saling menasihati... MAAF semua...
 
ni je ak nak ckp: LLLLLLOOOOOOOOLLLLLLLLLL!!!!!!!!!!!
 
bkn ak mksdkn kaw tipu kat blog la..y ak mksdkn y ad kwn ak kol kaw...n then kaw citer psl tu sume...so mksdnye kwn ak tu mmg tol2 kol kaw, meen...so ak mohon maaf la klu kaw trasa meen...mmg kwn ak tu kaw kenal...n dy tol2 kol kaw utk dptk kpastian psl hal ni...xtaw la klu kwn ak tu plak bkomplot ngn kaw an? mohon maaf sgtla sbb wat kaw mgelepar, meen...
 
hey, annoying-mous, atas nafas daie...kaw x taw pe y blaku k? so jgn nak melahar plak...bak kata najmeen, usul selidik dulu...hahaha..lek r...jgn emo sgt..lol la korg ni...guling2 ak weyh, bace komen kaw...
 
wah...byk giler komen...bile kaw nak accept fren request ak, meen?
 
antum sume sgt lawak!!!teruskan dgn karya seni sebegini!!!!
 
hey anonymous... ko ni mmg PELIK!! lg memelikkan... sedar diri la pomp**an..haha.
 
allahumma inni aa'uzubika minalhammi wal hazan, waa'uzubika minal ajzi wal kasal, waa'uzubika mninal jubni wal bukhl, waa'uzubika mina ghalabati daini waqahririjal..
sejarah semakin berulang..itulah umat islam.. berdoalah..
nafas daie, tahniah dn teruskan!!!!
 
hey annoying-mous (June 2, 2011 12:44 am) jgn sbok2 hal org...ak mmg plek..teeeettttt~~~~
 
haha. baru tau pasal ni. lawak je.
 
tabik spring ah.. mantopp!!! :)
 
terbaek..
 

Post a Comment

sharing is caring...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget
Cool Neon Green Outer Glow Pointer