"CeBisAn HiDuP DA'ie WAQafAn..."

...DUNIA tak sentiasa KKJ...

Thursday, November 25, 2010

tinta seorang da'ie 17 : Essay dan 'air MATA'...

Salam...
Fuhh.. susah senanye SPM ni.. tu la keluhan bg org yang x bersyukur senanye..
kenape?? Sebab slalunye kan akan smpai kepada kte soalan2 spot..ehe.. naseb la kalo x kene ek..
Hari ni dah 3 paper dah settle.. InsyaALLAH dan 3A+ dalam tangan..
Bukan nak bongkak, tp setiap manusia perlu mengamalkn konsep 'LAW OF ATTRACTION' dlm diri...
SEBUT PERKARA YANG POSITIF je...
moga2 menjadi doa yang mustajab..
kan setiap tutur kata kita satu DOA...

Di sini ana nak cite sikit pengalamn mase tulis essay BI aritu...
seronok senanye ble tulis essay ni..
tajuk mane yg antum pilih...??
msti ramai yg jwb soalan 4..
the essay must begin with " It had been raining all day...."

Dengan itu maka bermulalah sebuah kisah..
senang cite ana adaptasikan lirik sebuah lagu untuk menulis essay ni...
memang sedey la.. bg ana je kot...
tengah2 tulis TETIBE....
ade setompok air kat ketas jawapan tu..
don't think negative...
senanye tu 'air mata' seorang lelaki...
sedey-sedey....
tau x lirik lagu ape??

HAYATILAH.....


Dari album Saat Lafaz Sakinah..
Hargailah setiap ape yang ALLAH kurniakan kepada kita. Setiap perkara pasti ada hikmahnya...

klik tajuk post utk lihat lirik...

tinta seorang da'ie 16 : SPM CANDIDATES BATCH 55 2010...


Sebulan lebih kami akan menghadapi jihad 'TERBESAR' pada tahun ini..
Doakan kejayaan kami...
11A++...
Terbaek Malaysia 2010...
KOLEJ ISLAM SULTAN ALAM SHAH....
Kenangan indah bersama Tabiyah dan Biah Solehah di Bumi Waqafan...

Monday, August 30, 2010

tinta seorang da'ie 15 : MALAM itu berlalu PANTAS...

SALAM RAMADHAN....

malam itu berlalu dengan begitu pantas sehingga tidak merasakan kepenatannye...
ape tak nye... dari pagi sampai la tengah malam aktiviti non-stop... pagi belajar cam biase... tengah hari rehat jap... lepas solat kene bergegas ke DEWAN AL-MUTTAQIN AL-MUTHAQQAFIN utk preparation aktiviti sampai la tengah malam itu....

Sunday, August 29, 2010

tinta seorang da'ie 14 : bezakah LAILATUL QADR dengan malam LAILATUL QADR??

SALAM....

ahah... sedar x sedar malam ni da masuk fasa ketiga RAMADHAN... fasa yang amat dinanti-nanti oleh para pemburu LAILATUL QADR...

skang ni mule la umat islam meningkatkan lagi amalan mereka semata-mata untuk bertemu dengan LAILATUL QADR... tetapi sejak dari kecik lg kite biase dengar orang melayu selalu sebut MALAM LAILATUL QADR... adakah perbezaan antare lailatul qadr dan malam lailatul qadr?? (sambungan)

Saturday, August 28, 2010

tinta seorang da'ie 13 : bulan RAMADHAN dan MERCUN..

salam..
memang x pelik ble kat surat khabar tunjuk gambar tangan budak hancur sebab kene mercun.... slalunnye mercun bola yang paling famous... taun ni x tau lg la.. sebab x balek umah lg ni...

mesti x best en kalo raye x de jari... inilah akibat bg siape yang kufur nikmat ALLAH.. ALLAH dabagi jari cantik2, tp kite senang je rosakkannye... memang x dinafikan main mercun ni seronok.. bukan slalu dapat main.. raye je... (sambungan)

tinta seorang da'ie 12 : Fasa 2 RAMADHAN (maghfirah)...

salam...

lame gak x post ni..
hmm.. base la.. taun SPM....
sedar x sedar rupenye kte da dalam bulan puase rupenye..

skang ni fasa pertama RAMADHAN da selesai...
moga-moga kita mendapat rahmat daripadaNYA..

bercakap pula pasal fasa 2 RAMADHAN sudahkah cukup keampunan yang kita pinta daripadaNYA..
ngan kawan-kawan da minta maaf ke??
tepuk dada ty iman kita... yang paling penting fasa 2 ni bakal meninggalkan kita... banyakkanlah bertaubat dan memohon keampunan daripada ALLAH.. jgn sampai da terlepas baru nak menyesal.. ni nasihat daripada yang bergelar manusia macam antum sume gak....(sambungan)


Thursday, March 18, 2010

tinta seorang da'ie 11 : 3 ZAMAN Berbeza..???





ZAMAN NABI MUSA A'LAIHIS SALAM...









ZAMAN JAHILIYYAH...








ZAMAN SEKARANGIYAH...





HAH!! Tau ape Persamaan dan Perbezaan  3 zaman di atas???

Wednesday, March 17, 2010

tinta seorang da'ie 10 : Sebuah kisah daripada AL-AKH...



Al-kisah bermula + - sebulan selepas SAMBUTAN MAULIDUR RASUL 2010....

    Pada suatu petang, macam base la... ble cuti2 sek ni... Abg Din akan bersolat di Musolla kampungnya.. hari tu dye la tekong bace mathurat.. kalo x de dye, harapan la org kampung nak wat. alasan : "BID'AH".. Org paling kuat tentang, Pak Aji la.. imam musolla tu.. Tp ble Abg Din yang buat, x de sape pown yang brani tego.. tau pown takut... Petang tu, lepas abis tazkirah Asar oleh Abg Din.
    Pak Aji pown mengajak Abg Din ke blakang musolla. Maka bermula lah dialog antara mereka...  
                                                                               (selanjutnya klik tajuk post ni)   

Friday, February 12, 2010

tinta seorang da'ie 9 : Hari Valentine dari Perspektif ISLAM...

Soalan
Assalamualaikum ustaz,
Benarkah hukum menyambut hari Valentine adalah haram, bagaimana pula hukum menjual hadiah dan bunga kepada pasangan-pasangan bukan Islam dan sebahagian umat Islam yang meraikannya? (selanjutnya)

sharing is caring...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget
Cool Neon Green Outer Glow Pointer