"CeBisAn HiDuP DA'ie WAQafAn..."

...DUNIA tak sentiasa KKJ...

Sunday, August 29, 2010

tinta seorang da'ie 14 : bezakah LAILATUL QADR dengan malam LAILATUL QADR??

SALAM....

ahah... sedar x sedar malam ni da masuk fasa ketiga RAMADHAN... fasa yang amat dinanti-nanti oleh para pemburu LAILATUL QADR...

skang ni mule la umat islam meningkatkan lagi amalan mereka semata-mata untuk bertemu dengan LAILATUL QADR... tetapi sejak dari kecik lg kite biase dengar orang melayu selalu sebut MALAM LAILATUL QADR... adakah perbezaan antare lailatul qadr dan malam lailatul qadr?? (sambungan)

hakikatnye malam dan lailatul tu bende yang sama cuma satu dalam bahasa melayu satu lagi dalam bahasa arab... biasalah.. org melayu kan suke mentauqidkan ape yang deorang nak cakap... cam menggandakan satu perkataan.. contohnye MALAM LAILATUL... kan same je due bende tu... tapi x kisah la.. bende ni dah jadi adat.. ape leh wat.. tp kalo leh ubah, ubah la.. kalau dari segi bahasa memang salah... tp mungkin kalau dari segi makna orang kite da paham...

ble kat warung2 orang ty "kau jumpe x malam lailatul qadr semalam??".. orang kite daa paham ape yang ditanyakan tu... tapi ini bukan perkara pokok yang ana nak cite malam ni... ana nak ingatkan bahawa RAMADHAN hanye tinggal beberape hari je lagi... amalan kite da cukup ke untuk menampung dosa yang kita lakukan dalam tahun ni.?? sendiri mau ingat la...

kejarlah LAILATUL QADR... sesungguhnye malam itu lebih baek daripade seribu bulan... td ana ade dengar ceramah sket... macam mane LAILATUL QADR ni boleh ade... sebenarnye dahulu ade seorang yahudi ni sangat kuat beribadah sehingga 80 tahun.. khabar ini sampai pada seorang muslim.. muslim itu amat  bangga dengan amalan orang yahudi itu... lalu turunlah LAILATUL QADR yang memberi peluang kepada umat islam untuk beribadah bukan sahaja lebih daripada 80 tahun bahkan lebih baik daripada seribu bulan... itu baru satu malam... andaikata tiap2 tahun kite terjumpe dengan malam ni, bukankah kita sangat bertuah.... cerita tu dari ape yang ana dengar la.. jika tersalah harap dimaafi dan  ditegur...

justeru, marilah kita sama berfikir dan dapat amalkan ape yang ana cube sampaikan ni....

0 comments:

Post a Comment

sharing is caring...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget
Cool Neon Green Outer Glow Pointer