"CeBisAn HiDuP DA'ie WAQafAn..."

...DUNIA tak sentiasa KKJ...

Saturday, May 14, 2011

tinta seorang da'ie 36 : ISTIMEWA buat insan bergelar SATAY...


ASSALAMUALAIKUM semua??
SALAM SEJAHTERA...
mungkin entry kali ni merupakan 
antara entry terakhir sebelum back to school...
fuhh.. kali ni mungkin sedikit berbeza...
ana cuba mencantumkan entry2 yang menarik
 daripada blog rakan2...

SEGALANYA BERMULA DI SINI....

siapa STAYER??
siapa SATAY??
stayer??
 satay??

stayer pasti ramai yang dah tau...
satay ni apa pula??
satay ialah singkatan daripada 'sahabat stayer'...
owh.. camtu ka... menarik2..
tapi kenapa satay ni tak berapa popular??
mungkin terlalu ramai sangat satay di luar sana..
budak2 kolej tentu paham...

STAYER 1 :
tak da lagi sahabat yang nak stay ka??
huh..
x pe la..
walau apa pun yg terjadi..
walau badai dtg melanda..
walau bercerai jasad dan nyawa..
walau ombak menghempas pantai..
aku tetap aku..
dan aku tidak akan menjadi org lain..
tiba2 teringat pula syiar kolej islam..

'Maka tetaplah(istiqamah) kamu diatas jalan yang telah kamu diperintahkan'.

dan aku..
akan tetap pada jalan yg telah aku pilih..
ya Allah..
bantu la aku..
kuatkanlah tekadku..
agar aku dapat mengharungi segala ujian..
...

STAYER 2 :
heh, ang melalut apa ni??
berpuisi pula..
ang cakap dengan siapa tadi..
ang ok tak ni??
ang mesti ada masalah kan...
cuba ang cerita kat aku..
mungkin aku boleh tolong kowt...
kan kita dua ja kat musolla ni..
ang cerita la...

STAYER 1:
mcm ni...
ang ingat lg 5 uniques in KKJ??
klu stay..
PASTI ada satu keunikan kisas yg pudar..
FRIENDS..
nnti bila dok kisas..
setiap malam pasti teringat kawan2 lama masa form5..
gelak ketawa di kisas..
sedih..
semua tu hanya tinggal kenangan..
bg stayer..
bergerak ke stiap sudut kisas..
pasti terasa nak menangis..
dulu ni la kelas aku masa form 5..
terlihat bayang2 lama..
pasti menitis air mata..
dulu ni la tempat ke study masa form 5..
dgn sahabat2..
tp skarang..
adik2 aku pula yg kelihatan..
wajah sahabat kte semua hilang ditiup angin malam..
sedar2 hujan airmata membasahi cermin mataku..
segera kukesat..
huh..
...

STAYER 2:
sebenarnya 6 uniqes in KKJ..
-tarbiyyah
-teachers
-ukhwah
-biah solehah
-friends
-usrah
jangan la cakap camtu..
siapa kata FRIENDS kita dah tak da kat sini....
mereka ada la...
cuba tgk betul2..
kan ikhwan,aizat, wafiy tengah baca al-quran kat musolla..
mus, farweez, din tengah study kat bilek study tu..
dawud, wan ngan amir kan tengah maen bola kat padang...
fikri, izzat dan syazwan pula tengah lepak dalam bilek BADAR..
abdullah, husny ngan zul kan kat dewan makan tadi...
mana si najmeen pulak ni??
mungkin dalam bilek dye kat atas..
kan sume ade,,
ang nak  kisah apa??


STAYER 1:
huh...
malam2 hanya ditemani adik2..
keseorangan... sekadar menggapai memori lalu..
namun kusedar..
perjalananku masih panjang..
kehidupan mesti diteruskan..
biarpun ianya sepahit hempedu..
dan akan ku sematkan..
dalam hati nuraniku..
hari ini adalah milikku..
akanku tinggalkan masa lalu..
tenggelam seperti matahari..
aku tidak akan pernah menangisi pemergianmu..
dan engkau wahai masa lalu..
engkau tidak akan pernah melihatku termenung sedetik pun..
hanya untuk mengingatimu..
kerna aku tahu..
engkau telah meninggalkanku..
dan engkau tidak akan kembali..
aku yakin..

STAYER 2:
eh, sape yang pergi ni??
ang termenung kat sapa..??
kan suma ada kat sini..
kita kan da janji akan pelihara ukhwah ini...
mana boleh kita berpisah..
jangan sedeh2 lagi....
kita bukan saja ditemani adek2...
kita ada semua sahabat2 kita...
hmmm...
tengok wajah2 mereka..
kita boleh nampak di setiap sudut kan??
kite bukan keseorangan...
mereka sentiasa menemani kita...
dalam apa jua situasi..
mereka berjuang bersama kita...
semangat mereka mengiringi kita...
percayalah kataku ini..
kesat air matamu....
jangan biar ia mengalir jatuh ke karpet musolla ini..
kan dulu2 kita sama2 mengemas musolla ini..
aku paham perasaanmu..
mungkin pedih, sakit...
apabila ditinggalkan bersendirian...
tak apalah... aku kan ada...

...
sedang menyapu dalam kelas...
tetiba STAYER 2 terjumpa sehelai kertas...
macam tulisan muslimat je...
mungkin terjatuh tadi :

 -Imam Shafi'ei-


Orang berilmu dan beradab tidak akan diam di kampung halaman
Tinggalkan negerimu dan merantaulah ke negeri orang
Merantaulah, kau akan dapatkan pengganti dari kerabat dan kawan
Berlelah-lelahlah, manisnya hidup terasa setelah lelah berjuang.


Aku melihat air menjadi rosak kerana diam tertahan
Jika mengalir menjadi jernih, jika tidak, kan keruh menggenang


Singa jika tak tinggalkan sarang tidak akan dapat mangsa
Anak panah jika tidak tinggalkan busur tak akan kena sasaran


Jika matahari di orbitnya tidak bergerak dan terus diam
Tentu manusia bosan padanya dan enggan memandang


Bijih emas bagaikan tanah biasa sebelum digali dari tambang
Kayu gaharu tak ubahnya seperti kayu biasa
jika di dalam hutan


fuhhh...
sekali lagi berderai air mata ini..
rupa2 aku bukan golongan di dalam
kata2 imam syafie ini..
aku tidak berhijrah dari tempat lama...
aku masih di situ...
masih di tempat lama...
(berbisik di dalam hati)

aahhh...
ini suma dari kaca mata
imam syafie...
mungkin aq masih di tempat yang lama..
tetapi aku telah berhijrah dari rumahku
ke gedung ilmu ini..
bermakna,
aku juga telah berhijrah.. 
sama seperti sahabat2ku yang lain....
(monolog)

STAYER 2 bertemu STAYER 1
lalu menceritakan perihal warkah tadi...
STAYER 1 sajalah tempat STAYER 2 
mengadu dan menjadi sahabat yang
mampu berkongsi kenangan ketika semua 
ahli batch 55 masih di sini..
masih di KKJ..
mereka setia antara  satu dengan yang laen..

tetapi mungkinkah wujud STAYER 1 itu...??
adakah STAYER 2 keseorangan...??
atau mungkin mereka ialah daripada jasad yang satu..
mungkin terpisah menjadi dua jiwa..
kerana hilang tempat mengadu...
sahabat2 pergi meninggalkannya..
semoga PERNGORBANAN dan PERJUANGAN
ini dirahmati ALLAH..
biar pown sahabat2 baru di sisi..
dakwah mesti diteruskan...


ketika saat dan waktu
ANDA semua sedang membaca entry ini,
ramai yang sudah bergelar SATAY,
mungkin anda juga tergolong sama..
ketika ini sudah setahun STAYER berada di KKJ
dan anda berada di luar KKJ..
mungkin anda sedang memerhatikan gambar2 lama 
kenangan bersama...
sambil ditemani butir2 salji yang turun di depan mata...
alunan KISS THE RAIN berkumandang...
indahnya putih salju itu....


CUBA ANDA BAYANGKAN.....


11 comments:

Sesungguhnye Allah ade bersame kite sume~
 
makkkk aiiiii,, menitis air mata,berdegup kencang jantung bace entri nie...

u noe what? stayer adalah org yg paling aku respekkkk...

intansurullaha yansurukum

jge kisas baik2....
 
kami akan sokong sesiapa pun ahli batch kita yang jadi stayer. Jga kisas baik2 :)
 
dah bebrpe kali baca bru terpanggil untuk komen..

insyaAllah,walaupun STAYER 1 tak bersama..

jika niat kerana Allah..

Seorang Stayer pon boleh menandingi Seribu Stayer..

kolej kampung jawa,kolej kejururawatan jiwa yg gersang dengan nilai2 ukhwah,tarbiah dan sinergi..~..selamat kembali ke KKJ..jika itu takdirnya..
 
syukran sume.. :D
 
post pling touching kott :(
slmt bjuang di jalanNya...
 
fuuuhhhh.... seyess... aq sayang ko kerana ALLAH...
 
semoge bjaye najmeen~ =)
 
seryes meleleh...aduhhh :'(
 
Am missing the good old days... :']
 
ya akh,
sedeh bce entry nih.
jge bumi waqafan itu leklok ek.
semoga Allah membalas jasamu :)
 

Post a Comment

sharing is caring...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Cool Neon Green Outer Glow Pointer