"CeBisAn HiDuP DA'ie WAQafAn..."

...DUNIA tak sentiasa KKJ...

Saturday, December 12, 2009

tinta seorang da'ie 7 : Seronok jadi KHALIFAH DI BUMI??

Salam.. 

   Lama da x anta post br ni... Jd skang ni najmeen saje la nak cite sket pasal 'KHALIFAH di muka bumi' ni b'dasarkan sedikit ilmu yang ade di dada ni...

   Slalunye ble ade org cite pasal KHALIFAH, org ISLAM di luar sane mst terfikir akan KHALIFAH SAIDINA ABU BAKAR, SAIDINA UMAR, SAIDINA UTHMAN, SAIDINA ALI dan sebagainya. Tetapi setengah org pula memikirkan bahawa KHALIFAH itu adalah tugas setiap manusia di muka bumi ALLAH.

   Hah! itu la yang sebenarnya.. mereka ini tentu paham akan tugas2 manusia itu sendiri di atas muka bumi ALLAH yang sedang kita tumpang ni... begini, bila ALLAH jadikan kita di muka bumi ini, mestilah DIA mengharapkan sesuatu yang terbaik dari kita sebagai hambaNYA.... (selanjutnya)


   Tapi ade gak yang pikir, KHALIFAH tu same la cam pemimpin. tp ble sebut pemimpin, mst ramai yg takut, sebab tanggungjwb sebagai seorang pemimpin bukanlah senang. Sebelah kai di Syurga dan sebelah lagi di Neraka.  Jd timbullah banykla anggapan.. Antaranye...

1) Mesti ade pedang ke panah ke lembing ke kalo nak jd pemimpin.....

2) Tapi ade yang kate nak jd pemimpin kene pandai ckp x tgk teks...

3) Ade gak yang kate nak jd pemimpin kene kuat.........
 

   Owh... Patut la ramai yang putus asa... tp senanye sume ni x penting, yg penting kte kene ikhlas nak jd pemimpin... kalo x jd pemimpin besar cm PM ke MB ke MA ke ape ke, Sekurang-kurangnye kite kene jd pemimpin kepada dr sndiri dulu.. kalo da leh pimpin diri sendiri dgn betul, barula leh pimpin org laen...

  Ni x, kalo diri sendiri pown tunggang langgang lg, ade hati nak jd pemimpin... dalam AL-QURAN ade tercatat, dalam surah AS-SOFF ayat 2-3 yg bermaksud, 'Wahai org2 yang beriman! Mengapakah kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan?? (Itu) sangatlah dibenci di sisi ALLAH jika kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan.'

   Antara tugas2 yang ALLAH dah galaskan atas bahu kita sebagai hambaNYA di muka bumi ini ialah sebagai KHALIFATULLAH, DAIEILALLAH DAN ....... tapi bape ramai je dari kite yang sedar akan hal ni... Oleh itu, najmeen nak igtkan lah kpd pemuda-pemudi di  luar sana, tugas anda bukanlah sekadar melepak, merempit dan lain2 saje di muka bumi ni, banyak lg tanggungjwb anda sume yang masih belum terlaksana.

   Igt, kite dok kat muke bumi  ALLAH ni bukannye kekal abadi... sampai masa akan tibe juga satu hari. HARI KIAMAT yg pasti akan kunjung jua.. Tp jgnlah kite terpengaruh dengan filem propaganda kafir laknatullah tu(2012). Mmg mustahil nak lari dr takdir ALLAH gne kapal terbang la kapal laut la..

   Jd, hanya mereka yg paham akan tugas mereka sajelah  leh idup tenang di muke bumi ni... sebab ape?? sebabnye mereka akan sentiasa dekat dgn ALLAH dan akan sentiase rndu dgn kasihNYA. Jd cmne skang?? adakah anda sume seronok jadi KHALIFAH DI MUKA BUMI NI???

   Tepuk dada, tanyalah iman antum sume... :D

0 comments:

Post a Comment

sharing is caring...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget
Cool Neon Green Outer Glow Pointer